אנתוני קידיס – חייו הסוערים של מטורף סקסי

A long, long, long, long time ago"
Before the wind, before the snow
Lived a man, lived a man I know
Lived a freak of nature named Sir Psycho

Sir Psycho Sexy that is me
"Sometimes I find I need to scream

(מתוך השיר "Sir Psycho Sexy")

ב-10 בספטמבר 2012 אנתוני קידיס יעמוד על הבמה בפארק הירקון בת"א יחד עם חבריו ללהקת רד הוט צ'ילי פפרז וישיר לנו ממיטב שירי הלהקה. יש כאלו  שיאמרו כי מדובר בפיצוי לא מספק דיו עבור ההברזה המפורסמת של הלהקה מההופעה שהיתה אמורה להתקיים בארץ בשנת 2001. באותה שנה הלהקה עשתה את סבב ההופעות העולמי של האלבום המצליח "Californication" אשר נחשב לאחד האלבומים הטובים ביותר בהיסטוריית המוזיקה. המעריצים הרבים של הלהקה בארץ חיכו בשקיקה להופעה והכרטיסים נחטפו כמו לחמניות, אך באותה שנה המצב הבטחוני בארץ היה לא יציב בעקבות גל פיגועי טרור והלהקה הודיעה שהיא מבטלת את ההופעה. אפילו שיחת טלפון שעשה נשיאה לשעבר של ארה"ב ביל קלינטון לאנתוני קידיס לא שיכנעה את הרד הוט למלוך בדעתם.

מה שנותר הוא לקבל את הלהקה קצת אחרי השיא ועם הרכב שונה, זאת לאחר שג'ון פרושיאנטה הגיטריסט האגדי של הלהקה פרש על מנת להתרכז בקריירה העצמאית שלו. במקומו הצטרף ללהקה ג'וש קלינגהופר, גיטריסט מצטיין בזכות עצמו אשר במהלך השנים שימש כגיטריסט עזר של הלהקה. אבל מה לעשות, האיכות והצליל של פרושיאנטה שזוהו מאוד בשיריהם של הלהקה נעלמו ולכן הלהקה ירדה קצת מגדולתה. הדבר הוביל לכך שמעריצים רבים הפסיקו להתעניין בה בעקבות השינוי בהרכב ובסגנון המוזיקלי. למרות הכל, מדובר באחת מלהקות הרוק הקלאסיות והגדולות בהיסטוריה אשר עדיין פעילה במסגרת מלאה. את החותמת הרשמית לכך קיבלה הלהקה לאחרונה כאשר נבחרה להיכנס אל "היכל התהילה של הרוקנ'רול" בטקס שנערך ב-14 באפריל 2012 באוהיו, קליבלנד.

ילדות לא פשוטה

אנתוני קידיס, סולנה של הלהקה והכותב הראשי של שיריה נחשב לדמות המזוהה ביותר שלה. מעבר לקריירה המוזיקלית המפוארת שלו לקידיס יש היסטוריית חיים כה גדושה אשר כל במאי הוליוודי יכול לעשות ממנה מטעמים. קידיס הכניס את סיפור חייו אל תוך ספר אוטוביוגרפי בשם "Scar Tissue", שהוא אף שמו של אחד הלהיטים של הלהקה. קידיס נולד ב-1962  בעיר גראנד רפידס שבמדינת מישיגן להורים בלאקי ומרגרט אשר התגרשו בהיותו בן 3. הוא היה ילד די היפראקטיבי, אמנם בבית הוא התנהג יפה  וכיבד את אימו אך מחוצה לו הוא היה די בעייתי, בין היתר נהג לגנוב חטיפים מחנות המכולת ואף שבר את חלון בית הספר במקרה אחר. קידיס בילה את חודשי הקיץ של שנות העשרה שלו בלוס אנג'לס יחד עם אביו ובהמשך עבר לגור איתו (לפני כן גר בבית אמו ואביו החורג במישיגן).

אביו היה שחקן קולנוע לא מוצלח וסוחר סמים של ידועני הוליווד. קידיס אשר העריץ את אביו הושפע ממנו רבות והשניים לעיתים קרובות צרכו יחדיו סמים שונים כמו קוקאין ומריחואנה. לאחר שעבר לקליפורניה אביו פנה אליו באחד מן הימים בשאלה "אתה רוצה לעשן ג'ויינט?", קידיס נענה בחיוב כיון שראה בזה כעוד אחת מהחוויות שפוקדות אותו במהלך שהותו עם אביו בעיר המלאכים. קידיס איבד את בתוליו לראשונה לפני גיל 12, הוא מספר: "לפני יום הולדתי ה-12 הייתי ב"היי" רציני ואזרתי אומץ לכתוב פתק לאבי ובו האם הוא יכול לסדר שאשכב עם חברתו קימברלי הלילה". הוא מספר עוד כי באותו לילה הוא היה מתוח אך קימברלי נהגה בו בעדינות, הדריכה אותו ועשתה את כל העבודה, "אני לא זוכר אם האקט לקח 5 דקות או שעה, הזיכרון קצת מטושטש, אלו היו רגעים סקסיים".

קידיס הצעיר בקטע קצר מתוך תוכנית קומדיה משנות ה-70 (מופיע לקראת הסוף):

ככל שעבר הזמן הקשר של קידיס עם אביו התחזק, והוא הגיע למצב בו הוא מצא עצמו כסוג של סוכן כפול של אביו בעסקאות הסמים כשהוא משתתף עמו במשלוחים השונים של הסם, בהם נתקל בידוענים רבים מהתעשייה של הוליווד. חבריו באותה תקופה הגיעו, בדומה לקידיס עצמו, ממשפחות בעייתיות או קשות יום והם נהגו לעשן סמים יחדיו וכשהגיעו למחסור במזומנים הם גנבו כספים כדי לממן את הסם. לצד ההשפעה השלילית של בלאקי על קידיס בכך שחשף אותו לסם היתה לו גם השפעה חיובית כשדאג לכך שבנו יצליח בלימודים ואף ירכוש השכלה מעבר ללימודים כמו קריאת ספרים. למרות הדימוי המופרע וההיפראקטיבי של קידיס, שאכן היה טיפוס די מוחצן, הוא היה תלמיד טוב שתמיד שאף להוציא ציונים גבוהים ב-Fairfax שם למד בתקופת בית הספר היסודי. למרות זאת, ככל שעבר הזמן הוא הגיע למסקנה כי חוויות החיים ולימוד עצמי הן הרבה יותר חשובות מבית הספר ואלה מהווים את הגורם העיקרי להצלחה בחיים.

בלאקי מדבר על הקשר עם בנו אנתוני:

אחד המורים שכן השפיעו על קידיס היה המורה שלו לאנגלית אשר זיהה את פוטנציאל הכתיבה של הבחור הצעיר ועזר לו בפיתוח כישורים אלה. גורם משפיע נוסף באותם ימים היה הזמר המפורסם סוני בונו אשר לימים הפך להיות הסנדק שלו בחתונה. ההיכרות עם בונו נעשתה על ידי אחת החברות של אביו והשניים הפכו לחברים טובים למרות הפרשי הגילאים (בונו יליד 35' נפטר בשנת 98' בעקבות תאונת סקי) וכך הוא נחשף לעולם המוזיקה. בונו אף נתן לקידיס חדר בבביתו ובהמשך קידיס השתמש בכתובת של בונו בכדי להתקבל לבית ספר Emerson שלא קיבל תלמידים הגרים באיזור ביתו האמיתי. בסופו של דבר השקר התגלה וקידיס לא הצליח להתקבל לבית הספר, ולימים התברר שזו היתה החלטה חשובה כיוון שאז לא היה יוצא לו להכיר את חבריו הטובים אשר לימים הפכו להיות חבריו ללהקת רד הוט צ'ילי פפרז.

תקופת התיכון – ההיכרות עם הלל ופלי והקמתה של הרד הוט צ'ילי פפרז

הסמים הם חלק בלתי נפרד מקורות חייו והם הובילו אותו לרגעים המשמעותיים בחייו. בתקופת התיכון קידיס הכיר את שניים מחברי הלהקה המקוריים, הבסיסט מייקל בלזארי אשר שינה את שמו בהמשך ל"פלי" והגיטריסט הלל סלובק. קידיס הכיר לראשונה את פלי והשניים התקרבו זה לזה לאחר שהרגישו במשותף כי הם אינם מחוברים לתיכון. הם היו מנודים חברתית ועד מהרה פלי הפך לחברו הטוב ביותר של קידיס אשר חשף אותו למוזיקת הרוק והפאנק-רוק. החברה האלה מצאו תחביב משונה בצעירותם כאשר נהגו לקפוץ לבריכות מבניינים גבוהים, התחביב הזה עלה לקידיס בבריאותו כאשר באחת הפעמים הוא פיספס את הבריכה ושבר את גבו. קידיס עבר שיקום ארוך ומצבו השתפר אך עדיין הוא סובל מבעיות בגב אשר ילוו אותו לכל החיים. הלל סלובק, החבר השני שקידיס הכיר בתיכון היה משלנו, ישראלי שאת ילדותו המוקדמת העביר בחיפה ועלה בגיל 4 לארה"ב. קידיס העריץ את הלל בתור אדם ובתור מוזיקאי ובילה ימים רבים בבית משפחתו של הלל, שם כנראה הוא מצא מזור נפשי בדמות משפחה נורמטיבית ותומכת, דבר שלא זכה לקבל ממשפחתו ההרוסה.

שלושת חברי התיכון הללו הקימו לראשונה את הרד הוט צ'ילי פפרס. במהלך שנות ה-80 להקת הרוק-פאנק שהחלה דרכה בהופעות בפאבים, ברים ובמועדוני חשפנות ( לרוב כשהם עירומים ורק גרב מכסה את איבר מינם) החלה ליצור לעצמה שם והכרה בתעשיית המוזיקה בארה"ב. יחד עם ההתפתחות וההתקדמות של הלהקה השלישייה נהגה לצרוך סמים רבים כמו קוקאין, הרואין ו-LSD, דבר אשר הוביל את קידיס להתמכרות ולתלות בסם ולהעכרת היחסים בין השלושה. אך הרגע הטרגדי מכל התרחש ב-25 ביוני 1988 כאשר הלל סלובק מצא את מותו לאחר שלקח מנת יתר של הרואין.

המוות של הלל השפיע קשות על קידיס והוא התקשה להתמודד עם המצב, הוא לא הגיע להלוויה של הלל ושקע עמוק עוד יותר בסם. הוא החליט לברוח מכל הסובב אותו וטס לעיירת דייג במקסיקו שם שהה במשך כחודש, עד שחבריו שיכנעו אותו לעלות לקברו של סלובק, שם גמר בלבו להתנקות מסמים (ריאיון משנת 89' במסגרת הופעת הלהקה באמסטרדם ובו קידיס מתייחס אל מותו של סלובק). משפחתו של הלל (במיוחד אמו) לא סימפטה בלשון המעטה את קידיס שהיה חברו הטוב באותם שנים, הם האשימו אותו בכך שהשפיע לרעה על הלל וכי בגללו הוא הדרדר לסמים וכתוצאה מכך הוא סיים את חייו בטרם עת.

ההצלחה הגדולה והכניסה למיינסטרים לאחר הגמילה הראשונה מהסמים

קידיס ופלי החליטו להמשיך את מה שסלובק החל לבנות וכתחליף לסלובק צירפו ללהקה את הגיטריסט ג'ון פרושיאנטה, מעריץ צעיר של הלהקה. קידיס התרשם מאוד מהביצועים של פרושיאנטה אשר הזכיר מאוד בדמותו ובכישרונו את הלל. הלהקה הוציאה את האלבום "Mother's Milk" בשנת 1989 אשר זכה להצלחה יחסית והעלה את הלהקה אל המיינסטרים. באותה שנה קידיס נפרד מחברתו מזה כשנתיים השחקנית איונה סקיי, אותה הכיר כשהופיעה בסט הצילומים יחד עם פלי בסרט מדע-בדיוני. לאחר מכן הלהקה החלה לעבוד על אלבומם המוערך ביותר "Blood Sugar Sex Magic" אשר שוחרר בשנת 1991 ומיצב את הלהקה כאחת מלהקות הפאנק-רוק המצליחות ביותר בעולם.

המפיק ריק רובין השתמש בטירה אפלה אשר שוייכה לקוסם המפורסם הארי הודיני כאולפן הקלטות של האלבום. האווירה שם כנראה הוציאה מהלהקה את כל הכשרון הטמון בה. קידיס ביטא באמצעות הכתיבה את רגשות העצבות ותחושות ההרס עצמי שחש בעקבות השימוש בסמים. אחד השירים באלבום שממחיש זאת היטב הוא גם הסינגל המצליח ביותר של האלבום הוא "Under The Bridge" המפורסם. רבים חושבים שהשיר מתייחס אל מותו של סלובק אך למעשה הוא מבטא את התחושות שעברו על קידיס בעקבות השימוש בסמים, סיום הקליפ בו קידיס נראה רץ במהירות נועד לבטא את הבריחה וההתנקות שלו מהסם.

חזרה לסמים ושינוי בסגנון המוזיקלי

ההצלחה והפרסום בעקבות  Blood Sugar Sex Magic"" גרמו לג'ון פרושיאנטה להודיע על פרישתו מהלהקה לאחר שלא הרגיש בנוח בסטטוס הזה. הלהקה חיפשה חודשים ארוכים אחר מחליף כשלבסוף הצטרף ללהקה דייב נבארו, הגיטריסט לשעבר של להקת Jane's Addiction. הסגנון של דייב נטה יותר לכיוון הרוק הכבד והמטאל וקידיס ידע שזה יוביל לשינוי מהותי בצליל ובסגנון של הלהקה. באותם ימים קידיס נזקק לטיפול רפואי בעקבות בעיה בשיניים שהקשתה עליו בשירה. כחלק מהטיפול קידיס נטל כדורי ואליום, סם ממכר אשר גרם לו לחזור שוב להשתמש בסמים ומאז ועד שנת 2000 קידיס צרך סמים לסירוגין. קידיס חזר לביתו במישיגן לפני סיום הקלטת האלבום החדש והוריו הבחינו כי הוא משתמש שוב בסמים, לאחר מספר שבועות הוא שב להוליווד ותוך כחודש סיים לכתוב ולבצע את כל השירים באלבום שנקרא "One Hot Minute".

כצפוי, הצטרפותו של נבארו שינתה את סגנונה של הלהקה מה שהוריד את מדד הפופולאריות של הלהקה ולאכזבה של מעריצים רבים. זאת למרות שהאלבום ייצר מספר להיטים כמו  Aeroplan, My Friends, One Hot Minute. בסיום הקליפ של הסינגל Wraped נבארו וקידיס צולמו מתנשקים, דבר אשר התרחש באופן ספונטני במהלך צילום הקליפ במטרה לשבור את המתח והלחץ ששרר בו. לבסוף הלהקה החליטה להשאיר את הנשיקה בקליפ הרשמי למרות שחברת ההפקות של האחים וורנר לא אהבה זאת וחששה שהדבר ירחיק חלק מהמעריצים. קידיס אמר בתגובה "אם הם אינם מקבלים מה שאנו עושים איננו צריכים אותם עוד".

החזרה לקו המוזיקלי הקודם

בשנת 1998 ג'ון פרושיאנטה חזר ללהקה לאחר 6 שנות היעדרות בהן הדרדר לסמים וכמעט שם קץ לחייו (ריאיון עם ג'ון בשנת 94' בתקופת התמכרותו לסם). בעקבות חזרתו הלהקה חזרה לסגנון המוזיקלי המוכר והאהוב על רוב מעריציה אשר אפיין את "Blood Sugar Sex Magic". האלבום "Californication" אשר יצא בשנת 1999, הצליח בגדול כאשר נכנס למקום ה-399 ברשימת האלבומים המצליחים בהיסטוריה על פי מגזין המוזיקה הנחשב "רולינג סטון". הלהקה יצאה בסיבוב הופעות ובו כאמור הייתה אמורה להופיע בארץ אך ההופעה בוטלה. מיד לאחר סיבוב ההופעות הלהקה חזרה לעבוד על אלבום חדש  "By The Way"  אשר יצא בשנת 2002, רוב השירים שנכתבו על ידי קידיס מתארים את יחסיו הרומנטיים ואת התמכרותו לסמים.

לאחר מכן הלהקה יצאה להפסקה  עד צאת אלבומה "Stadium Arcadium" ב-2006 כאשר עוד קשר ישראלי ללהקה ניתן למצוא באלבום זה כשבאותה שנה הלהקה הכריזה על תחרות קליפים עולמית עבור השיר "Charlie". קידיס סיפר כי הוא צפה במאות קליפים שלא עשו עליו רושם אך כשצפה בקליפ של הישראלי עומרי כהן הוא פרץ בבכי יחד עם חברתו, או אז ידע שזה הקליפ הזוכה. הקליפ הזכיר לקידיס את תקופת הנעורים שלו בארה"ב והוא הוקדש גם להלל סלובק המנוח. בסוף שנת 2011 הלהקה הוציאה את אלבומה האחרון "I'm With You" כשב-10 בספטמבר היא תסגור בפארק הירקון בתל אביב את סבב ההופעות העולמי של האלבום.

השקת הספר האוטוביוגרפי "Scar Tissue"

בשנת 2004 קידיס הוציא ספר אוטוביוגרפי בשם  "Scar Tissue" שהוא גם שם שיר הפתיחה של האלבום "Californication" . הוא נעזר בסופר מקצועי בשם "לארי סלומן" בכתיבת הספר בו הוא מספר סיפורים שונים מתקופת ילדותו בבית אביו , על השימוש בסמים, חיי המין הסוערים, קשרים רומנטיים ואת כל קורותיו עד שנת 2004.

קידיס בריאיון אצל קונאן אובריאן לאחר השקת הספר "Scar Tissiue":

קידיס סיפר כי למרות שניתן לחשוב כי מכיוון שבאותם ימים הוא היה מכור לסמים זיכרונתיו מהילדות יהיו מעורפלים אך למרות זאת הזיכרונות שלו היו די צלולים יותר אף מהוריו וחבריו שהופתעו מהפרטים הרבים בספר שפרחו מזיכרונם או שאינם שמו לב אליהם. הספר זכה להצלחה גדולה והגיע למקום הראשון ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס. באותה שנה קידיס הכיר את חברתו, הדוגמנית הת'ר כריסטי ובשנת 2007 היא הרתה ונולד לזוג בן זכר לו הם קראו אברלי בר. השם מורכב מלהקת "האחים אברלי" ממנה הושפע קידיס והשם "בר" מציין את מוצאו של קידיס מהשבט האינדיאני "דוב" (Bear Clan). הזוג היה ביחסי "און אנד אוף" במשך מספר שנים ובשנת 2008 הם נפרדו, אך עדיין הם שומרים על קשר טוב וחולקים את המשמורת על בנם.

קידיס וכריסטי

קידיס מתגורר בשנים האחרונות במאליבו, קליפורניה. הוא תופס גלים בחופי מאליבו לאחר שבשנים האחרונות הוא מצא מספיק זמן לכך, הוא אף מבצע תרגילי יוגה לשלוות הגוף והנפש ומתנזר מבשר עקב היותו טבעוני. נראה כי הוא מצא שלווה נפשית ותקופת ההתמכרות לסמים הרחק מאחוריו, קידיס תורם לקרנות ומוסדות צדקה רבים ואף זכה בפרס מטעם הקרן  MusiCares MAP Fund המספקת תמיכה כספית ונפשית למוזיקאים המכורים לסמים ולאלכוהול, הודות לתרומתו ועזרתו למכורים בתהליך הגמילה.

העובדה שנולד לו בן והוא נושא בחובו את תפקיד האב מהווה גורם משמעותי לשינוי בחייו. "כל חיי חשבתי במושגים של דאגה והתעסקות בעצמי, כעת כשיש לי אחריות כאב אין לי יותר מדי זמן לעשות דברים שטותיים שעשיתי בעבר, חוץ מזה זה כיף אמיתי, להתעורר בבוקר לחיוך של אברלי מספיק כדי למלא את ליבי למשך היום". קידיס לא שכח גם את חברו הלל ז"ל אשר ללא ספק היה אחד הגורמים העיקריים להצלחת הלהקה, כאשר לאחר שקיבל את הבשורה על כניסתה של רד הוט להיכל התהילה של הרוקנרול אמר: "מבחינתי הדבר המרגש ביותר בבשורה המשמחת הזו היא המחשבה על הלל סלובק ועל הכבוד הגדול שהוא מקבל עבור יצירת האומנות הנפלאה שיצר יחד עם שאר חברי הלהקה".

אין ספק כי אנתוני קידיס הוא אחד האומנים המעניינים ביותר בהיסטוריית המוזיקה. למרות הזוהר והתהילה הוא עבר חיים לא פשוטים גם בימים שלאחר הצלחת הלהקה, הסמים השפיעו רבות על חייו וחלק ניכר משיריו מתארים את התקופות הקשות שעבר עם התמכרותו לסם. למרות הילדות הלא פשוטה והנפילות החוזרות ונשנות בעקבות ההתמכרות הוא הצליח להתמודד עם הקשיים והעניק לנו יצירות מופת נצחיות של מוזיקת פאנק-רוק.  בראיון למגזין הבלנדר בשנת 2007 קידיס סיכם: "זה קל להיות נרקומן אך זה לא קל להיות אחד מהכותבים הטובים ביותר בכל הזמנים".

אוטוביוגרפיה של רד הוט בתכנית 'מאחורי המוזיקה' של ערוץ המוזיקה VH1:

https://www.youtube.com/watch?v=D-7m7aicNgw

מידע נוסף:

סרטונים תיעודיים על אנתוני קידיס והרד הוט צי'לי פפרז

http://en.wikipedia.org/wiki/Anthony_Kiedis

http://anthonykiedis.net/

http://stadium-arcadium.com/

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3820248,00.html

 

סיקור הופעות

עקבו אחרינו בפייסבוק 

0
Would love your thoughts, please comment.x
X