החשיבות של חינוך מוזיקלי בבתי הספר

אחד המפתחות לטיפוח תרבות המוזיקה נמצא בידיים של מערכת החינוך, כפי שאומר המשפט הקלישאתי "הכל מתחיל בחינוך".

עבור מה צריך לחנך?

1. כבוד למוזיקה. ברגע שהתלמידים ילמדו את המוזיקה מהבסיס הם יעריכו אותה יותר. הלמידה צריכה להתייחס לרקע המוזיקלי הכולל שיעורי מקצב, פיתוח שמיעה מוזיקלית, ניתוח צלילים, מילים,  והשפעות מוזיקליות (כך שיפנימו את העובדה שהמוזיקה היא קצת יותר מכוכב ריאליטי מזמר וכרוכה בלמידה והשקעה רבה), וגם התייחסות לרקע התרבותי-חברתי ממנו האמנים הושפעו לאורך ההיסטוריה. אני משער שאם במערכת החינוך יתייחסו אל המוזיקה בצורה מכובדת ועמוקה יותר, בה ייחשפו הסטודנטים לאספקטים שונים של המוזיקה בצורה מעניינת, כך תגדל ההערכה של התלמידים למוזיקה אותנטית ורבת מסרים ולא רק למוזיקת מסיבות.

2. חשיפה ליותר ז'אנרים מוזיקליים. ישראל היא כור היתוך של תרבויות שונות ולכן, במיוחד כאן, נוצרת הזדמנות נהדרת להיחשף ואף לשלב סגנונות מוזיקה שונים. כשזה ייעשה בצורה מקצועית מטעם מערכת החינוך זה עשוי להגדיל את הפתיחות של התלמידים לסגנונות המוזיקליים השונים ולתרבויות השונות.

3. המוזיקה ככלי חברתי. המוזיקה היא כלי באמצעותו אנו מבטאים את הרגשות והתחושות שלנו. היא מסייעת בבטחון וביכולת ביטוי העצמי (לא בכדי תחום הטיפול המוזיקלי במגמת התפתחות והתחזקות) כך שהלמידה כאן חשובה לא פחות בהיבט החברתי, גם דרך ביטוי עצמי של היחיד וגם בחיבור בין קבוצות ותרבויות.

4. צוהר נוסף לפיתוח מקצוע – פיתוח דור עתיד של מוזיקאים. המתכונת הבית ספרית העיונית השמרנית אינה מסתכלת קדימה ודואגת לפתח את הכישורים האישיים של תלמידיה אלא רק דואגת להעמיס חומר תיאורטי ועיוני. אני לא ממעיט בערך זה, האספקט החינוכי התיאורטי לא פחות חשוב, אבל ברור לכל כי העולם השתנה ובעולם הדיגיטלי חסר היצירתיות העניין הזה חשוב מאין כמוהו. לימוד מוזיקה עשוי לעודד תלמידים להתפתח בכיוון המוזיקה, אך גם אם התלמידים לא יפנו אל המוזיקה באופן מקצועי הם מפתחים את החשיבה והיצירתיות שלהם, כך שהם רוכשים ידע ותחביב בעל ערך לחיים.

נראה כי במשרד החינוך מודעים היטב לחשיבותה של המוזיקה (הנתונים מתוך אתר משרד החינוך):

1. בחמש עשרה השנים האחרונות פורסמו מחקרים רבים המראים שתכניות מוזיקליות איכותיות משפיעות באופן חיובי על הישגי תלמידים:

– נמצאה זיקה משמעותית בין לימוד מוזיקה לבין פיתוח חשיבה מרחבית בכלל

– מחקרים רבים מצאו קשר משמעותי בין חינוך מוזיקלי לבין שיפור בהישגי

תלמידים בחשבון

– נמצא קשר משמעותי בין לימוד מוזיקה לבין הישגים בקריאה והישגים

במבחנים מילוליים

– מחקרים מראים שתלמידים צעירים מבטאים את הבנתם המוזיקלית בדרכים שונות. דרכים אלו כוללות אלתורים קוליים וכליים, סמלים חזותיים,

הבעה מילולית וביטוי בתנועה

2. המוזיקה נחשבת לדרך יעילה לקידום כישורים חברתיים, בעיקר בפעילויות הקשורות לביצוע, כמו שירה במקהלה ונגינה בהרכב כלי:

–  מוזיקה תורמת לפתיחת ערוצי תקשורת לא-מילוליים בין בני האדם

– פעילויות מוזיקליות משותפות, בעיקר ביצוע מוזיקלי קבוצתי, עשויות לרסן התנהגות אימפולסיבית

– המוזיקה מעניקה לגיטימציה להבעת רגשות ומקדמת את בריאות הנפש של הילד

– שיעורי גיטרה המובילים להופעות מול קהל משפרים את הדימוי העצמי ומעניקים

הכרה לנוער בסיכון:

– ילדים בעלי צרכים מיוחדים יכולים להיתמך בתחום המוזיקלי

– ילדים שמשתתפים בשיעורי מוזיקה קבוצתיים נוטים לפתח הרגלי לימוד עצמאיים המתבססים יותר על אינטראקציות חברתיות מאשר על הוראה פרונטלית של המורה

– האזנה פעילה ומונחית למוזיקה וכן תכנית עשירה ללימודי מוזיקה עשויים להעצים את השלווה הפנימית ולבנות משמעת עצמית אצל כל ילד וילדה באוכלוסייה הכללית וגם אצל ילדים בעלי סגנונות למידה מגוונים.

בהתבסס על נתונים מחקריים אלה משרד החינוך מצביע על הנקודות החשובות בלימודי המוזיקה בבתי הספר:

"תכנית הלימודים במוזיקה תציג מנעד רחב ככל האפשר של תרבויות וסוגות מוזיקליות. תרבויות וסוגות אלו ישקפו הן את עולמם התרבותי של כלל האוכלוסיות והמגזרים החיים בישראל והן את נכסי צאן הברזל של התרבות העולמית. בכך יקדם תחום המוזיקה ערכים של סובלנות ופתיחות ויהיה סוכן של פלורליזם תרבותי. תכנית הלימודים במוזיקה תעניק עדיפות לסוגות שאינן מטופחות על ידי כוחות השוק ועקב כך דלים סיכוייו של התלמיד להיחשף אליהן באופן עצמאי. בכך ישמש מקצוע המוזיקה סוכן שימור של תרבויות מוזיקליות בעלות ערך, העלולות להידחק (ואף להיעלם) מעולמם הרוחני של הדורות הבאים. בפעולתו זו יסייע מקצוע המוזיקה להמשכיות תרבותית ולחיזוק הקשר הבין־דורי. כמו כן תובטח חשיפה של התלמיד למגוון של דרכי חשיבה אמנותיות ואמצעי ביטוי רגשיים, שאינם מוכתבים על ידי האָפנה או האינטרסים המסחריים".

תוכנית לימודים חדשה אך תלמידי העל יסודי אינם נכללים בה

ב-2011 גובשה תוכנית לימודים חדשה אשר באה להתאים את חומר הלימוד למאה ה-21 בכך שהיא שמה דגש על רב תרבותיות ועל הכרת מגוון סגנונות מוזיקליים, הן במוזיקה הקלאסית והן במוזיקה העממית והפופולארית. זאת תוך כדי הקפדה על רצף מוזיקלי מהיסודי ועד התיכון (תוכנית הלימודים של חטיבת הביניים נמצאת עדיין בפיתוח לפי אתר משרד החינוך). אך כרגע לפחות התוכנית מתייחסת למגמות המוזיקה, להן גם כך מגיעים תלמידים עם רקע מוזיקלי רחב יותר, כך שהבעיה המרכזית היא שרוב תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים בישראל אינם מקבלים חינוך מוזיקלי כלל.
זה בהחלט דבר נפלא שבתוכנית החדשה של לימודי המוזיקה משרד החינוך שם דגש על חשיבות לימודי המוזיקה תוך כדי מתן דגש על מוזיקת המסרים של המוזיקה הפופולארית. אך חבל מאוד שבבתי הספר העל יסודיים מדובר במגמות בחירה בלבד כך שרוב התלמידים אינם זוכים ליהנות מכל היתרונות של לימודי המוזיקה שמ.

במסגרת התפיסה של מערכת החינוך כי לימודי מוזיקה ומקצועות אומנות נוספים אינם מספיק חשובים ולכן אפשר לוותר עליהם ולא להכניסם למסגרת לימודי הליבה. חינוך הוא העתיד על הדור שלנו, תחום שאסור להתפשר עליו. ההגדלה בתקציב החינוך הנוכחי תאפשר השקעה בלימודי המוזיקה ולא רק במסגרת מגמות הבחירה אלא במסגרת לימודי הליבה, זאת דווקא בגיל 12+  בו מתחיל להתעצב ולהתגבש יותר הטעם המוזיקלי של בני הנוער.

חשוב מאוד בגילאים אלה לחשוף וללמד אותם גם על המוזיקה הפופולרית כהמשך ללימודי המוזיקה הקלאסית שביסודי. בעבר בתי הספר היו מקדישים הרבה יותר לפעילויות מעבר למקצועות הבגרות, לימודי בישול, מוזיקה, היום הפעילויות היצירתיות והחברתיות פוחתות, התפיסה היא ללמד מה שצריך בדיוק לפי הבגרויות ולהשיג ציונים כמה שיותר גבוהים מתוך תחרות וזה על חשבון לימוד ערכים, פעילויות חברתיות ולימודי אומנויות המהוות תפקיד חשוב מאין כמוהו לנפש ולנשמה של האדם, בעיקר בגילאי הנוער.

אני לא אומר שצריך ללמד זאת ברמה של מגמות המוזיקה (הלוואי) אבל לפחות לספק את המקום והזמן המתאים ללימודים אלה. אפשר לשלב זאת יותר בלימודי האנגלית למשל ולנתח שירי מוזיקה פופולארית העולים בקנה אחד עם המסגרת החינוכית כמו גם בלימודי הספרות ראוי להכניס יותר גם שירי מוזיקה פופולארית ולהראות שגם בז'אנרים אלה יש מוזיקה עשירה הכוללת שירים הנכנסים תחת הקטגורייה של "שירה".

מעבר לך חשוב להגדיל את הפעילויות החוץ ספריות, אם זה בחוגים מטעם בית הספר, או לימודי מוזיקה במסגרות העירוניות השונות, יש ערים רבות ששמות דגש על כך אך עדיין יש הרבה מקומות שדורשים שיפור. יש לנו המון כישרונות מוזיקליים ומומחים בתחום אשר יכולים לסייע בלימודי המוזיקה אם רק יספקו להם מסגרת מתאימה. הבעיה היא שלרוב הם נדרשים לעשות זאת בהתנדבות או בשכר רעב ועובדה זו מרחיקה אותם ממקומות אלה, כך שלא פלא שתמצאו בוגר תואר שני מחלטר בעבודות שמירה או ניקיון (בלי לזלזל בעבודות אלה). עם קצת כבוד למקצוע זה (מוזיקה היא מקצוע לכל דבר) והערכה לעוסקים בה שייתבטא גם במתן שכר סביר יכול לסייע פלאים בלימודי המוזיקה פיתוח הדור הבא של המוזיקאים ובהנחלת תרבות המוזיקה לצעירים.

חינוך מוזיקלי מהבית

לכל בית יש את ההשפעות המוזיקליות שלו, בעבר זה היה בולט יותר עם ההשפעות של מדינות המוצא של העולים, בין אם זה מהמזרח או מהמערב. היום לעומת זאת, בעיקר בקרב דור ה-X המאוחר יותר ובקרב דור ה-Y המוזיקה הרבה יותר מגוונת וכוללת השפעות שונות הן מהממזרח והן מהמערב. אם אתם בתור הורים מזהים את החשיבות של מוזיקת המסרים שגדלתם עליה הייתי ממליץ שתשתפו את ילדיכם במוזיקה זו ותחשפו אותם לעולם הזה, גם מתוך חוויות אישיות שעברתם בהקשר למוזיקה זאת (תלוי בסוג החוויה לא בטוח שכדאי לספר להם שמאחורי הבמה של הופעת גאנס נ' רוזס ביצענו התניית אהבים), אני בטוח שזה יסקרן את הילדים ללמוד עליכם ועל המוזיקה שגדלתם עליה וינסו אותה, יתכן שיאהבו, יתכן שלא אבל לפחות הם יינסו וייחשפו לכך ולפחות הם יגלו עוד משהו על ההורים שלהם.

אין ספק שרוב המוזיקה הישנה הייתה מלאה במסרים, כך שזה גם אקט חינוכי לספר לילדים על המסרים השונים של האמנים והתנועות המוזיקליות השונות, כמו מוזיקת הרוק הקלאסית שהפיצה מסרים של שלום ואהבה בזמנים קשים. גם טעם מוזיקלי הוא עניין של חינוך, כך שבסופו של דבר אם ילדינו יחונכו מהבית ומהמסגרת החינוכית גם למוזיקת מסרים, יש סיכוי גדול שהם ימשיכו להאזין למוזיקה כזו, יהיו פתוחים לסגנונות מוזיקליים שונים ולא יסתפקו במוזיקת המיינסטרים הצרה ודלת המסרים של היום.

לסיום, נראה שמשרד החינוך ער לחשיבות של המוזיקה עם פיתוח התוכנית החדשה לתלמידי בית הספר היסודי. יחד עם זאת, יש להמשיך ולפתח את התוכנית גם עבור תלמידי העל יסודי המהווים את קהל צרכני המוזיקה הגדול ביותר. העובדה שמפלגת יש עתיד אוחזת בתיק משרד החינוך והזיקה למוזיקלית של העומד בראשה נותנת תקווה להמשך פיתוח תוכניות הלימודים בבתי הספר ברחבי הארץ.

מידע נוסף:

סרטון על חשיבות לימוד המוזיקה בבתי הספר

סרטון נוסף

נשיא ארה"ב ברק אובמה על החשיבות של חינוך אומנות ומוזיקה – 2008

 

 

סיקור הופעות

עקבו אחרינו בפייסבוק 

0
Would love your thoughts, please comment.x
X