השיר הזה נשמע לי מוכר | על המחסור במלודיה מקורית ויצירתית  

כמה פעמים בשנים האחרונות יצא לכם להאזין לשיר חדש כשבראש עוברת לכם המחשבה שהוא מזכיר לכם שיר שכבר שמעתם בעבר? לצערי לי זה קורה לעתים קרובות מדי. אחת הסיבות לכך שרוב מוזיקת המיינסטרים הנוכחית מעבירה את התחושה של חזרתיות היא החוסר במלודיות איכותיות ויצירתיות. כלומר, רבים מן השירים כיום הם חסרי מוטיב מוזיקלי יצירתי ואסתטי אשר גורם להתפעלות ולחיבור רגשי.

ישנם חובבי מוזיקה אשר שמים דגש גדול יותר על המילים, או מנגד כאלו שיעדיפו יצירות מוזיקליות מורכבות וקשות לעיכול, אך חובב המוזיקה הממוצע ייתן את חיבתו למנגינה שלרוב יוצרת חיבור מיידי עם הרגש (בין אם מדובר גם היא מלווה בשירה, או כיצירה אינסטרומנטלית בלבד). חיבור של מלודיה משובחת עם כתיבה נוגעת מהווים בדרך כלל נוסחה מנצחת, סטייל לנון את מקרטני.

אז מה הגורם שהוביל לפיחות במלודיות משובחות במיינסטרים המוזיקלי? אני מוצא מספר סיבות לכך:

1. בדור הנוכחי קשה לייצר מלודיות מקוריות עקב העובדה שאנו נמצאים שנים רבות לאחר התפתחות המוזיקה הפופולרית המודרנית. האמנים שזכו לחיות בתחילת העידן של המוזיקה המודרנית נהנו מלוח חלק של יצירתיות, הם היו שם קודם ולכן היה להם את האפשרות לייצר דברים חדשים בצורה קלה יותר. היום קשה לייצר מלודיות ייחודיות, הרבה פעמים זה מזכיר משהו שהיה שם קודם, ולכן זה נתפס כיצירה חסרת מקוריות ויצירתיות.

2. הקושי לייצר צלילים חדשים מוביל את האמנים "להיכנע" ופשוט להעתיק חומרים אחרים. כך שהרבה אמנים מייצרים שירים שהם הרבה יותר מסתם "השפעה" אלא יש בהם יותר אלמנטים של העתקה. אמנם ההיסטוריה מלמדת אותנו שתמיד היו העתקות, אך מבחינה כמותית נראה כי חלה עלייה חדה בשנים האחרונות.

3. התחזקות מוזיקת הדאנס-פופ הקלה שעיקר מטרתה "לעורר" עם מקצבים שטחיים וחזרתיים ותו לא, לעומת הדיסקו והדאנס של שנות ה-70' וה-90' שהתאפיינו במלודיות מורכבות יותר. מוזיקת הדאנס של שנות -90' לדוגמא סיפקה לנו לפחות מגוון רחב של שירים דאנס עם מלודיות מעניינות ולכן הם עומדים וסביר להניח שעוד יעמדו במבחן הזמן, דבר שקשה לומר על חלק גדול משירי הדאנס של היום. אמן שמהווה דוגמא לכך הוא מלך הפופ המנוח מייקל ג'קסון שבעצמו אמר בעבר:

"The beat of the moment may become outdating in a few years but the melodies will last forever"

על המלודיה של היורודאנס שבלט בעיקר בשנות ה-90', מתוך ויקיפדיה:

"Most Eurodance is also very melody-driven. Unlike most pop music which is usually written in major keys, most Eurodance songs are in minor keys. This along with positive lyrics helps contribute to the overall powerful and emotional sound of Eurodance"

להיטי הדאנס של שנות ה-90':

 

4. חוסר אותנטיות המשתקף במלודיה – זאת, בהמשך לדברים שנאמרו בפוסטים קודמים כאן על מסחור המוזיקה אין השקעה (אין השקעה ביצירת דבר אותנטי שמשקף חוויות ורגשות של האמן, יש יותר השקעה ביצירת להיט/צליל נכון שיפגע בטעם הקהל ויעשה כסף), אין אסתטיקה ומרגישים שמדובר ביצירה מאולצת ולא מוזיקה אותנטית שנובעת מתוך הנשמה ועקב כך זה פשוט לא עובד, ודאי שלא לטווח ארוך. כש"תרבות" המוזיקה הנוכחית מתאפיינת בתוכניות ריאליטי שאינן מעודדות יצירה מקורית ומעבירות את התפיסה של הצלחה מהירה, אז בדיוק כך נראית מוזיקת המיינסטרים שלנו.

חשוב לי להדגיש כי אני מתייחס אל המיינסטרים המוזיקלי וכמובן שישנם ז'אנרים שונים וחדשים שזוכים להצלחה וכוללים מוזיקה במלודיה משובחת.  גם במיינסטרים עצמו תמיד נמצא שירים בעלי מלודיה מעניינת, אך נראה כי חלה כאן ירידה משמעותית לעומת שנים עברו.

סיקור הופעות

עקבו אחרינו בפייסבוק 

0
Would love your thoughts, please comment.x
X