מחקר אודות חזרתיות בשירים ישראלים

פרויקט חדש מנסה לבחון את מידת החזרתיות (רפטטיביות) הטקסטואלית בשירים ישראלים לאורך 50 השנים האחרונות. המחקר מתבצע על ידי גבע קיפר, מהנדס תוכנה אשר הקים אתר ייעודי לפרויקט הנגיש לכל ובו מידע על להקות ושירים בעלי חזרתיות גבוהה. ממצא מעניין מן המחקר מצביע על כך כי בשנים 2018-2020 נמצאה החזרתיות הגבוהה ביותר ב-50 השנים האחרונות. 

מהו שיר רפטטיבי?

חזרתיות טקסטואלית גבוהה בשירים משמעותה היא מידת החזרתיות של מילים זהות לאורך השיר. למשל השיר "יהודה יהודה" של להקת השמחות הוא שיר בו המילים "יהודה יהודה" חוזרות לאורך כל השיר, כך שאם נסיר את המילים הללו אחוז התוכן הטקסטואלי הנותר הוא מזערי, כך שמידת החזרתיות בו היא גבוהה מאוד.

 

האם ישנה משמעות לגדילה בכמות השירים הרפטטיבים?

חשוב לציין שחזרתיות גבוהה אינה מצביעה על כך שהשיר אינו "איכותי" או מוצלח, שירים חזרתיים רבים. כך למשל השירים "יש לי חור בלב בצורה שלך" של להקת הג'ירפות והשיר "Alien" של דניס לויד נמצאו כבעלי חזרתיות גבוהה, איך אין ספק כי מדובר בשירים פופולאריים במיוחד, כשגם האמנים זוכים להערכה רבה.

יחד עם זאת, ייתכן שהמגמה הכללית של חזרתיות גבוהה בשירים בשנים האחרונות אולי מצביעה על השקעה פחותה בעומק הטקסט והאורך שלו, אולי מתוך מטרה לייצר להיטים קליטים יותר אשר מתגלגלים על הלשון. יהיה מעניין לבחון גם חזרתיות מוזיקלית בשירים והאם יש נמצא כי ישנו שינוי כלשהו בשנים האחרונות לעומת תקופות אחרות.

סיקור הופעות

עקבו אחרינו בפייסבוק 

0
Would love your thoughts, please comment.x
X