סקס במוזיקה הפופולרית – תוצר של שיקול מסחרי, בורות וטעם רע

 

בפוסטים הקודמים התייחסתי לסקס בתרבות הפופולרית בכלל ובעולם המוזיקה הפרט, אם זה בהקשר שלמסחור המוזיקה, או בנוגע למוזיקה הזולה המשווקת עבור הדור הצעיר. מכיוון שהסקס מלווה אותנו כיום בכל הקשר תרבותי החלטתי להתייחס בהרחבה לנושא וכמובן להתמקד בהקשר המוזיקלי. מאז ותמיד הסקס נתפס כדבר שמעורר עניין, זה לא משנה אם האפקט היה שלילי או חיובי, העובדה היא שסקס יוצר הדים. האיסורים וההגבלות של הדתות הגדולות בנוגע לקיום יחסי מין הוביל לכך, שמעבר להשפעה הפיזית שלו עלינו, העובדה שהוא נחשב כדבר אסור, הדיבור והתייחסות אליו נחשב למעורר סקרנות.

במהלך השנים הצנזורה סביב הסקס החלה לרדת ותרבויות רבות החלו להסתכל על הסקס בפתיחות רבה יותר, אם זה מבחינת הורדת הצנזורה במדיות השונות, שינויים חוקתיים, הכנסת תוכניות לימוד הנוגעות למיניות למערכת החינוך ועידוד השיח הכללי בנושא, תהליך שהולך ומתקדם עם הזמן ברוב התרבויות. כיום, הסקס נמצא בכל עבר, זאת בעיקר הודות לפיתוחים הטכנולוגיים של העידן הדיגטילי ובראשם האינטרנט הלא מצונזר. בעולם בו אידיאל הרזון והיופי שולט, טיפולים אסתטיים, קוסמטיים וניתוחים פלסטיים הופכים לדבר שכיח ביותר, דבר הצביע על המודעות והחשיבות העצומה בחברה למראה חיצוני ואין ספק שזה מגביר את הצורך הפיזי ואת העובדה שהסקס ממלא מקום מרכזי בעולמנו.

המוזיקה, כמו שאר סוגי האומנות, עברה תהליך דומה, כאשר הסקס הפך ל"מקובל" יותר עם השנים הן בליריקה והן בהופעה החיצונית בקליפים ובהופעות החיות. בעבר הפרובוקציות המיניות כללו בעיקר ליריקה מינית, לרוב יחד עם הקשר ומסר, לבוש פרובוקטיבי ביחס לאופנה באותה תקופה ורמיזות מיניות מסויימות. גם מלכת הפופ מדונה הציגה בתחילת דרכה את הסקס יחד עם מסרים כלשהם מה שיצר עניין כלשהו ("Justify my Love", "Erotica" ועוד..) כמו גם קיילי מינוג של תחילת שנות ה-90. על כל מקרה, הסקס לא תפס מקום כל כך גדול בתעשיית המוזיקה, כלומר, הסקס היה שם, אבל לא בצורה כזאת שהשפיע על כלל המיינסטרים או על יצירה מוזיקלית שלמה של האמן. גם השירים הסקסיים שאינם כללו מסרים בעלי משמעות היו מעטים באופן יחסי, לסקס היה את המקום שלו כמו כל נושא בחיים, גם בפופ המיינסטרימי. היום הסקס מציף אותנו מכל עבר, במילים, בקליפים, בהופעות, הדבר העצוב הוא שהמסר לצידו נעלם, אין כמעט ערך אומנותי לכך, מה שנותר הוא רק הסקס עצמו ותו לא, בוטה, זול ואינו משאיר מקום לדימיון, בדיוק כמו המוזיקה שלצידו.

קיילי מינוג וניק קייב בזמנים שהסקס השתלב עם מוזיקה בעלת משמעות

 

מיילי סיירוס, מתלמדת של תעשיית הפופ

אומנות אמורה לייצג את השקפת עולמו של היוצר, אך ברגע שהמיניות הפכה לכלי מפתח לייצר פרסום ורווח נטו המוזיקה מאבדת מערכה האומנותי. העובדה שהסקס מוצג בכל עבר מוכיח שהסקס הוא רק כלי ואינו משמש כמסר כלשהו המשקף את עולמו האישי של האמן. הדוגמא הכי בולטת בזמן האחרון היא ההופעה המביכה של מיילי סיירס בטקס פרסי המוזיקה של MTV, בו היא השתמשה בפרובוקציה מינית על מנת לקדם את עצמה. אין לה הרבה מוזיקה לתת, אך המראה משחק תפקיד חשוב מאוד בתעשיית הפופ, והיום כשאנחנו מדברים על מראה זה לא פנים יפות, אלא גוף – ישבן, שדיים, כי אלו דברים שרואים כמעט בכל קליפ פופי. סיירוס התברכה בגוף לא רע בכלל והיא פשוט משתמשת בו היטב כדי לחפות על חוסר הכישרון המוזיקלי שלה. האמת היא שלא נעשה כאן דבר חריג, היא מתנהלת בדיוק כפי שנהוג בעולם הפופ העכשווי, אך כיוון שמדובר בבחורה צעירה שעד לא מזמן שיחקה בתפקיד נערה טובה ירושלים ב"האנה מונטנה", קשה לקהל הצופים לעכל את השינוי הקיצוני הזה זאת בניגוד לקולגות מדונה וליידי גאגא, להן התחום לא זר ונראה כי הן יודעות בדיוק מה הן עושות.

 

המעשה של מיילי נתפס כמעשה מגוחך וקיצוני שאינו תואם את התדמית שלה, אך זאת גם דוגמא נפלאה שמציגה בצורה הברורה ביותר את העובדה כי המלך הוא עירום ותעשיית המוזיקה הפופולרית משתמשת במיניות בצורה הרדודה ביותר רק על מנת להגדיל את ההכנסות. לא רק שמדובר בטעם רע של סיירוס ומנהליה, אלא שאף אין כאן ניסיון לייצר משהו "מקורי", זוהי פשוט הצגת סקס בצורה הבוטה ביותר לשם המטרה המסחרית. כשאין אותנטיות וכישרון מוזיקלי פונים לכיוונים אחרים על מנת להישאר רלוונטיים ונראה שזה די עובד היום כפי שראינו בעולם הפופ.

פתאום נראה כי לקהל איכפת מהמעשה הלא מוסרי של סיירוס, אמנם מדובר בהופעה במקום מרכזי אך היא רק דוגמא קטנה לבעיה האמיתית. צרכני המוזיקה הצעירים של היום נחשפים לכמות עצומה של מידע אינטרנטי לא מצונזר, הכולל אין ספור קליפים הגובלים בפורנוגרפיה של אמנים פופולאריים, בין אם זה מיילי סיירוס, ריהאנה, בראון, גאגא או מינאג'. הכל חשוף ועובד על פי אותה מנטרה כי סקס מוכר וזה מכוון לילדים הצעירים שמביאים את הכסף.

האינטרנט: סקס זול ללא צנזורה – יותר כניסות, יותר כסף

התייחסתי זה מכבר על הסירוס התרבותי הקיים באתרי האינטרנט המרכזיים. חלק מההנמכה של התרבות הוא השימוש הלא נגמר בסקס באינטרנט הלא מצונזר, כלי הקסם (אליל בנות ה-50 סנט יעדיף להשתמש בביטוי "magic stick") שמושך כאמור אוכלוסייה צעירה ומבוגרת כאחד. כך שבכל עמוד בית של כל פורטל פופולרי מתקיים החוק של לפחות כתבה אחת בעלת קונטקסט מיני, כך מובטחת כמות נכבדת של צפיות, דבר המתבטא בהכנסות כספיות. ברור וידוע כי מקור החדשות העיקרי כיום של רובנו נמצא באינטרנט המתעדכן באופן מיידי.

העיתונות הכתובה מדלדלת, הן בתוכן הכתובה והן בכח האדם ומצבה עלול עוד להידרדר ואולי אף היא תיעלם במשך הזמן. אז זה ברור שאותם קוראים של העיתונות הכתובה עוברים לעיתונות הדיגטלית, ולא רק זה, הגישה הקלילה אל מקורות מידע אלה מגדילה את הסיכוי כפי שכתבתי כאן בעבר שהילדים הצעירים ייחשפו לאתרים האלה שבנוסף לחדשות מספקים גם מידע הרלוונטי לילדים. אבל מה? מסתבר שבגלל שמדובר במדיה אחרת אז כאן יש חוקים אחרים, פה כן מותר להציג תמונות חושפניות ותוכן מיני מידי יום בעמודים הראשיים והפנימיים. תארו לכם שבידיעות אחרונות, מעריב, ישראל היום והארץ יציגו לכם בכותרת ובעמודים הפנימיים כמעט באופן קבוע תוכן מיני בוטה, לא נשמע הגיוני נכון? דווקא באינטרנט שם החשיפה גדולה יותר, במיוחד בקרב בני נוער, אין שום צנזורה והסקס הזול מוצג באופן חופשי.

אחת הדוגמאות לשימוש בסקס באופן בוטה הייתה הפרסומת בעלת התוכן המיני של עיתון "הארץ", אותו עיתון שאמור לייצג את התרבות הגבוהה ובמקום להדגיש את האיכויות היחסיות של התוכן באתר, בחר לפרסם את עצמו דווקא בצורה המייצגת את כל מה שהוא אינו אמור לייצג, או שהוא כן מייצג?.

ואם נתייחס למוזיקה, אתם ודאי שמתם לב שבכל עמודי ה"תרבות" בדפים הראשיים, מוצג כמעט כל יום כתבה בעלת קונטסט מיני על אמן זה או אחר. התחת של ריהאנה, ההתפשטות של גאגא, איך בריטני נראית בביקיני וכו'. "תרבות" במיטבה, הרבה יותר מעניין להציג תוכן סקסי מאשר להתעמק במוזיקה איכותית, זה פשוט מושך יותר ומוכר יותר. אין בעיה בתוכן הזה, תמיד התוכן ה"צהוב" משך עניין, אך תמיד היה לו את המקום שלו והיום נראה שהתוכן הרדוד הפך להיות התוכן המרכזי שאנו צורכים.

סקס חופשי בעיתונות הדיגיטלית – דוגמאות לכתבות בעמודים הראשיים של פורטלי החדשות הגדולים

פורטלים

פורטלים2

הבת של מדונה (16) בביקיני מנומר

מעריצה מבצעת בראפר מין אוראלי (כולל סרטון)

אלה דוגמאות בודדות מבין אינספור כתבות בעלי תוכן מיני בוטה שפורסמו ומתפרסמות בעמודים הראשיים בפורטלי חדשות פופולאריים. טעם רע במקרה "הטוב", שחיתות מוסרית במקרה הרע.

סקס בקליפים ביוטיוב

יוטיוב הוא בין הכלים הפופולאריים ביותר לצפייה והאזנה למוזיקה. בשנים האחרונות יוטיוב הפך לאפיק הכנסה חשוב עבור המוזיקאי, בכך שמעבר לפרסום באתר הפופולארי ניתן לתרגם את הצפיות בקליפים להכנסות כספיות. מכיוון שמדובר בהכנסה משמעותית, אמנים התחילו להשקיע יותר בקליפים ואף ייצרו יותר קליפים לשם הגדלת ההכנסה. סקס כאמור הוא כלי שמושך את תשומת הלב, איזה נער לא ירצה לראות את הקליפ הפרובוקטיבי של הזמרת הסקסית עם הישבן והחזה החשוף? איזה נערה תחמיץ את האליל שלה מענטז עירום? העניין הוא שזה לא מדבר רק לדור הצעיר אלא לכל הגילאים, כך שגם הדור המבוגר יותר יסתקרן ולפחות יציץ במה מדובר, בכל זאת, סקס. כך שהסקס הוא כלי שיווקי מצויין שמושך טווח רחב של גילאים וזה מתורגם בכמות אדירה של צפיות ואלו מתורגמות ב-$.

אז בתור אמן פופ, הפועל על פי העקרונות של תעשיית הפופ הממוסחרת כיום, למה לא להציג כמה שיותר מיניות? סקס מוכר, זה שילדים בני 10 נחשפים לכך (ואתם ודאי יודעים שילד שירצה לראות קליפ של אמן אהוב, הוא יראה אותו למרות חסימת הגיל של גוגל) מעניין לי את אותו הישבן שחשפתי בפני חצי עולם. גם המוזיקה זה לא משהו שמעניין אותי יותר מדי, כי המטרה מקדשת את האמצעים ומה שחשוב באמת הוא התוצר הסופי – כסף ותהילה.

"I'll give you something big enough to tear your ass in two", מתוך השיר המצליח של רובין ת'יק בעוד קליפ המשפיל נשים, כביכול במסווה של פארודיה פמיניסטית. לא יודע עד כמה צרכני המוזיקה מקשיבים למילים, אבל הליריקה די מזעזעת. ככה זה כשהמסר לא נמצא בראש מעייניו של המוזיקאי, העיקר הוא לעורר ולייצר את הפרובוקציה שתמשוך תשומת לב. גם אם באמת היה פה ניסיון להציג את האישה דווקא כחזקה, במעין פארודיה על העולם הסקסיטי שלנו בו הגבר ה"מכור" לגוף הנשי אינו יכול לעשות באמת מה שמוצג בקליפ, נראה שזה היה ניסיון לא מושקע במיוחד. כלומר, די ברור שרוב צרכני המוזיקה (במיוחד בני נוער) הבינו את המסר "המתוחכם" בצורה אחרת ומה שנשאר זה רק הסקס הבוטה והשפלת האישה – כך שהמפיקים באמצעות עירפול מזערי של פמיניזם השיגו את מה שהם רצו בפועל באמצעות הכלי השיווקי של הסקס, תרגיל מתוחכם למען האמת..

סקס במסווה של מוזיקה

הסקס נכנס כל כך חזק למיינסטרים שהוא הפך לכלי שיווקי זול ושכיח ביותר. כשהוא נמצא בכל מקום זה מפחית מערכו והיום אין כמעט אבחנה בתרבות הפופולרית בין סקס בעל ערך אומנותי למסחרי. נכון, ההגדרה מהו סקס בעל ערך אומנותי הוא דבר הנתון לפרשנות, אבל כל בר דעת יכול להבין מתוך ההקשר מתי מדובר בסקס זול, או סקס שלצידו יש ערך כלשהו, אם זה מסר או מוזיקאי אותנטי שלא מתנהל רק כמו פורנסטאר כי זה "מוכר". הבעיה הגדולה היא העובדה שהשימוש בסקס בצורה הרדודה ביותר הוא זה שמלווה את התרבות שלנו ובעיקר את המוזיקה שלנו שלא מלמדת אותנו דבר, אלא מתבססת על פרובוקציות מיניות כאלה ואחרות שנועדו למשוך תשומת לב ותו לא. כאמור, המסר נעלם ונשאר רק סקס, אם נסתכל בקליפים ביוטיוב וב-MTV לפעמים נדמה שמדובר בסקס עם מוזיקת רקע במקום שהמוזיקה תהיה העיקר. אין כל רע במוזיקה אירוטית, אך הסקס ממלא את המוזיקה בצורה כ"כ אינטנסיבית שזה מבחיל צרכני מוזיקה רבים. סיפוק מיני זול מסוג זה יש אתרי פורנו בשפע ואנחנו לא צריכים את כל זה במוזיקה שלנו, אנחנו פשוט רוצים מוזיקה.

הסקס שמציף את המיינסטרים לדעתי פוגע גם באמן עצמו. התייחסתי כבר לעניין ההשראה התרבותית החשובה מאין כמוה ליצירה האותנטית של האמן. נראה כי האמנים הצעירים כיום מתמזגים יותר עם תרבות הפלסטיק והמזוייפת ופחות מייצרים מוזיקה אותנטית ובעלת משמעות. כלומר, הם יעדיפו ללכת בכיוון של הצגת קליפים פרובוקטיביים ושירים בעלי ליריקה מינית רדודה מאשר לייצר מוזיקה בעלת מסרים או מוזיקת מחאה שמשקפת את החולאים שיש בחברה. מרגישים את החוסר רגש במוזיקה של היום, לאמנים רבים אין את הדרייב האמיתי, אין את התשוקה והאהבה ליצירה המוזיקלית, בגלל זה המוזיקה נראית כמו סרט פורנו זול – לא רק במילים ובקליפים אלא גם במהות – מוזיקה שנועדה בעיקר לסיפוק מיידי ונטולת כל ערך אומנותי. הכל על מנת להיכנס למיינסטרים ולייצר כמה שיותר רווחים וזה עצוב.

 

 

 

סיקור הופעות

עקבו אחרינו בפייסבוק 

0
Would love your thoughts, please comment.x
X