שני פלג סוגרת עשור במופע מרגש בלבונטין 7

שני פלג נחשבת לאחת הזמרות והיוצרות האיכותיות ביותר בז'אנר הרוק האלטרנטיבי בישראל. היא פצחה בקריירה מוזיקלית עצמאית לפני כעשור, עת הוציאה את אלבומה הראשון (2011) אשר נושא את שמה שזכה לביקורות מפרגנות. ב-2017 הוציאה את אלבומה השני "ניתוקים" שאף הוא זכה לשבחים רבים בקרב מבקרי המוזיקה.

עשור של יצירה עצמאית

שני פלג נחשבת לאחת הזמרות והיוצרות האיכותיות ביותר בז'אנר הרוק האלטרנטיבי בישראל. היא פצחה בקריירה מוזיקלית עצמאית לפני כעשור, עת הוציאה את אלבומה הראשון (2011) אשר נושא את שמה שזכה לביקורות מפרגנות. ב-2017 הוציאה את אלבומה השני "ניתוקים" שאף הוא זכה לשבחים רבים בקרב מבקרי המוזיקה.

היצירה המוזיקלית של פלג מתאפיינת בטקסטים עמוקים וחכמים המבטאים מחשבות, תחושות וחוויות אישיות שרובן מלוות בכאב, חששות והתמודדות עם קשיים שונים לאורך הדרך לצד ביקורת נוקבת והצפה של סוגיות ובעיות חברתיות שונות, כגון: ניכור חברתי, אונס ואלימות כלפי נשים, אפליה על רקע עדתי / מראה חיצוני ועוד. הצלילים מבטאים היטב את המילים, כשישנו שילוב בין שירי רוק דרמטיים, מלאי תכונה, סוחפים המלווים בעוצמות ווקליות וקולות זעקה שמרעידים את המאזין, לצד שירים נוגים ושקטים יותר בהם פלג מרשימה בביצועים מרגשים, בקול נעים ומלא רוך שחודר אל תוך הנשמה.

שני פלג בהופעה
שני פלג. רוק נשי אותנטי ועוצמתי. צילום: נילי כספי ליטבק

"חזרה לחיים"

כעת, לאחר 10 שנות קריירה עצמאית ואחרי שנת קורונה, מלחמה ותקופה לא פשוטה עבור העוסקים בענף המוזיקה והתרבות, פלג, כמו אומנים רבים אחרים "חוזרת לחיים". מול קהל שצמא לחוות שוב את החווייה של הופעה חיה ללא הגבלות מיוחדות במועדון לבונטין 7 בת"א, ניכר היה על שני כי היא אכן "חזרה לחיים". היא אף שיתפה את הקהל ברגשות שמציפים אותה ועל כך שהיא פשוט מאושרת שוב לחזור להופיע, בייחוד מול קהל מעריצים גדול שמילא את המקום ונהנה מכל רגע.

בהופעה היא שרה שירים מהעשור האחרון כשלצידה הצ'לנית המוכשרת יעל שפירא. היא מתחילה עם שירים מאלבומה השני, ביניהם "הדוד גיבור", פלג מרגשת בקולה הרך בפזמון, שבו יש ניגודיות בין הקול והצלילים המנחמים והנעימים לסיפור הכואב על חייו שחוזר מהקרב, אשר נחשב לגיבור, אך הסוף אינו טוב, גם כשהוא חזר חי מהמלחמה היא השאירה בו נפש פצועה – "בשתי עיניו כוכבים ובאוזניו צלצולי פעמונים". השיר אקטואלי מאוד גם בימים אלה, רק לאחרונה הנושא עלה לכותרות עם ההפגנה של הלומי הקרב בדרישה לקבלת סיוע כלכלי וטיפולי.

בהמשך עוד שיר אקטואלי ועצוב לאחר המבצע הצבאי שומר חומות הוא "קו 5 לעננים", אשר התחיל עם אזהרה מקדימה של פלג טרם נשמעת אזעקה אשר פותחת את השיר שמתאר תחושות של מעין מאניה-דיפרסיה,  על תקופות ורגעים משתנים של שמחה ועצב ובעיקר שנאה לשגרה וחשש מתקיעות במקום. הסיום הקודר בשיר מתאר חשש (או משאלת מוות?) מכך שיעלה לאוטובוס שאהיד ומכאן..הדרך אל העננים.

פלג שיתפה בהופעה כי האירועים בשנה האחרונה השפיעו עליה מאוד והיא התקשתה לכתוב בעצמה ולכן היא החליטה להלחין שירי משוררים ומהדבר הזה יצא השיר הנפלא "גורי רוח" למילותיה של המשוררת אורין רוזנר, אותו היא  גם שרה בהופעה. שיר שקט, נוגה ונוגע.

אז כמו גלד / יורד תריס על החלון הפתוח / היום מסתים ופצע השמש נסגר / רק נסגר, לא נרפא / היום אינו נרפא /רק נגמר

בהמשך פלג מגבירה קצב עם השיר "יוגה פילאטיס", שיר קומי-אפל שמותח ביקורת על חיי הבורגנות הבנאליים, כולם רוצים לעלות על "המסלול הנכון" של החיים בהתאם לתכתיבי החברה, אך מאחורי החיים האלה שאולי נראים טוב כלפי חוץ, מסתתרת מתחת לפני השטח ריקנות גדולה.

טסים לאירופה או ארצות הברית / יש שופינג אבל אין תכלית / הכי חשוב לשמור על פאסון

כעת הגיעה עת לביצוע אחד השירים המצליחים ביותר שלה "חתולעכבר", שיר עצוב וכואב המעביר את תחושותיה של המספרת שחוותה אונס. בגרסה בהופעה החיה התחושה היתה שהיא בחרה לשיר אותו בקול נוגה יותר ופחות דרמטי ומותח כמו בגרסה המוקלטת, אולי עקב הנושא הרגיש, אך אין ספק שהסיפור והמסר עוברים היטב בשיר, גם בגרסה החיה.

הרגשתי אבנים קטנות שורטות בגב / ואת החום עולה לי לפנים / הוא אמר לי בואי מותק / יש לך חיוך מקסים / הוא אמר לי בואי מותק / הולכים לפגוש את אלוהים

פלג מסיימת עם שיר הרוק העוצמתי "לא פרונטלי" שיר שמתאר חוסר אונים, קושי גדול להשלים ולהתמודד עם גורל מר, מה שמוביל לתסכול גדול ואף לאיבוד דעת. פלג מפגינה את העוצמות הווקליות המרשימות בשיר "רוק קלאסי" שמזכיר תקופות יפות של הז'אנר, היא סוחפת איתה את הקהל שמפגין שליטה במילות השיר ושר איתה יחד.

אם היא אומרת שזה נגמר אז זה נגמר / היא יודעת / היא שותקת / חומות על הפנים שלה / היא לא נוגעת

מופע חובה לחובבי רוק ישראלי אותנטי

אפשר לסכם ולומר שההופעה של פלג היא חוויה מרטיטה עבור אלה שז'אנר הרוק בוער בקרבם. בייחוד כאשר מדובר ברוק ישראלי אותנטי על טהרת השפה העברית, ז'אנר שקצת דעך בשנים האחרונות, בטח בבטח כאשר מדובר ברוק נשי, שהנציגות שלו היא די דלה. אגב ייצוג נשי, לפני מספר חודשים קרן פלס הוציאה את השיר "בום" שיצא במסגרת קידום נשים יוצרות בפסקול הישראלי, בשיר נטלו לקחו חלק זמרות מוכרות המזוהות עם ז'אנרים מוזיקליים שונים, ביניהן: נסרין קדרי על המוזיקה הים תיכונית, נטע ברזילי על הפופ, עדן דרסו על ההיפ הופ ודורון טלמון שייצגה את הז'אנר האינדי פופ, אך הרגיש כי חסר ייצוג נשי לז'אנר הרוק. ייתכן שהשתתפות בשיר בסגנון הזה לא ממש יעניין את פלג ואמנים דומים, אך עדיין לשם הייצוג הסמלי של הז'אנר היה ראוי גם לתת מקום לזמרות רוק מובהקות.

נחזור לסיקור שלנו, אין ספק כי פלג נמצאת בטופ הזמרות-יוצרות ברוק הישראלי ובכלל בעשור האחרון והיא ראויה לכל שבח. נראה כי היא מזן האמנים שנאמנים ליצירה, 6 שנים עברו בין צאת האלבום הראשון לשני ומאז חלפו עוד 4 שנים, בהן הוציאה מספר סינגלים אולי בדרך לאלבום שלישי. כך שכל סינגל ואלבום שיוצא (כך זה גם מרגיש למאזין) הוא שלם ותוצר של עבודה קשה, ללא התמקדות על הצד המסחרי והכסף. 

אחרי עשור של פעילות נראה כי פלג ביססה גרעין של קהל שהולך איתה, אך היצירה שלה ראויה לחשיפה והכרה גדולה הרבה יותר. זה כיף לשמוע גם ב-2021 יש מי שעושה רוק ישראלי אותנטי, איכותי, כזה שגם גורם לך להאמין לכל מילה ונכנס עמוק לקרביים, אנחנו צריכים מזה עוד וכמה שיותר!.

אלבומה השני של פלג "ניתוקים" להאזנה מלאה:

 

סיקור הופעות

עקבו אחרינו בפייסבוק 

0
Would love your thoughts, please comment.x
X