תומר ישעיהו במופע השקה ל"אגם הלימון"

למי שלא ידע, תומר ישעיהו אשר נחשב לאחר האמנים המצליחים בסצנת האינדי הישראלית – החל את הצעדים הראשונים שלו דווקא בכוכב נולד, תכנית הריאליטי המוזיקלית הפופולרית, ממנה יצאו אמנים מוכרים שנכנסו ללב המיינסטרים המוזיקלי.

קצת יותר מעשור עבר מאז ההופעה ההיא בכוכב נולד, בזמן הזה תומר ישעיהו פילס את דרכו לצמרת סצנת האינדי-אלטרנטיב הישראלית, עם קהל אוהדים גדול ונאמן שהולך וגדל מידי שנה. נראה שהוא כבר פורץ אל תוך המיינסטרים ושובה אחריו קהל אוהדים רחב שמתחבר לסגנון המוזיקלי המגוון והמרענן שלו. מי יודע, אולי יום אחד ישעיהו יסגור מעגל ויהיה שופט בכוכב הבא? סביר להניח שלא, אך נראה כי הוא שומר את ה"יום אחד" שלו עבור חלומות מסוג קצת אחר.

לאחר כשנה וחצי ללא הופעות בעקבות הקורונה ומבצע "שומר חומות" שעיכב קצת את החזרה לשגרה – תומר ישעיהו חוזר עם מופע השקה לאלבומו השישי במספר "אגם הלימון" כהשסיפתח נערך במועדון הבארבי, ת"א. 

תומר ישעיהו בארבי
תומר ישעיהו בבארבי, בפסגת סצנת האינדי בישראל. צילום: מתן לייב

ארץ ישראל הישנה והטובה, בוזוקי ואריס סאן

בטרם נעביר רשמים וחוויות מהמופע הערב נרחיב קצת על היצירה והדרך להצלחה של ישעיהו; אין ספק כי ההצלחה שלו לא נוצרה יש מאין והיא תוצר של עבודה אינטנסיבית על יצירה מוזיקלית לאורך העשור האחרון אשר כוללת הקמת 2 להקות "הבשורה" ו-"אייזיאה" וקריירת סולו שהחלה ב-2016 שבה הספיק להוציא לא פחות מ-6 אלבומים, הספק אדיר ויוצא דופן (הספקים אלו אופייניים יותר לכוכבי פופ ים תיכוני). בנוסף לכך הוא הפיק מספר אלבומים עבור אמנים שונים, ביניהם: ג'יין בורדו, לורן נוימן, ודניאלה ספקטור.

היצירה של ישעיהו מתאפיינת בטקסטים קלילים, קורצים ומעלי חיוך שמספרים סיפורים פשוטים וסיטואציות מחיי היום יום, תחושות וחוויות מהעיר, מהכפר ומהדרכים ברחבי הארץ וגם מחו"ל וכמובן שאי אפשר בלי סיפורים על מערכות יחסים, אהבה ורומנטיקה שבולטים בכל אלבומיו של ישעיהו.

את הסגנון המוזיקלי ניתן להגדיר כפולק רוק פסיכדלי, עם השפעה יוונית-ים תיכונית (הבוזוקי מככב), הודית וצפון אפריקאית. או אם תרצו ארץ ישראל הישנה והטובה פוגשת את אריס סאן ואת סנטנה בפסטיבל וודסטוק. נדמה כי האקלקטיקה המוזיקלית של ישעיהו מתחברת באופן מושלם למילים, לחלומות ולמסרים שבמילים.

דוד שאול במופע חימום נפלא

הערב מתחיל עם מופע חימום של דוד שאול, שחקן, זמר ויוצר צעיר מוכשר ששווה לעקוב אחריו. שאול שר מספר שירים, ביניהם הסינגל המצליח "רק תגידי" שיצא לאור בסוף השנה שעברה ואת "ליל של כוכבים", גרסה ישראלית לשיר המפורסם של דון מקלין. ישעיהו, שהוא גם חבר ותיק של שאול, הפיק את אלבומו האחרון של שאול "לראות אותך" ונראה כי יש חיבור מוזיקלי טוב בין השניים, כך שהבחירה של שאול כמופע חימום הייתה מושלמת ונראה שהקהל, שחלקו הגדול שומע את שאול בפעם הראשונה, נהנה מאוד מהמופע המקדים.

המופע המרכזי

לאחר מופע החימום המוצלח, מגיעים למופע המרכזי של תומר ישעיהו. תומר והצוות שאיתו (צוק דבוסק על הבס, שחר חזיזה על התופים ובן אבגיא על הקלידים) עולים אל הבמה מול מועדון מלא בקהל מגוון מכל הגילאים.

ישעיהו מתחיל את ההופעה בביצוע שירים מאלבומיו הראשונים, ביניהם: "חורף ים תיכון", "יום כיפור", "עדר כבשים", "בוידעם" וגם את השיר הנהדר "שבועיים". השיר מציג פיסות מחיי היום יום של ישעיהו וגם את נקודת המבט שלו החיים והסביבה בארץ ובתל אביב בפרט, תוך תיאור קשיים בטקסטים שחלקם קורצים ומעלים חיוך שמהול בעצב. הטקסט המקורי כולל את המשפט "אין אלוהים", אותו הוא השמיט בהופעה, אולי על מנת לא לפגוע ברגשות הקהל הדתי שמגיע להופעות. הוא שילהב את הקהל כשחולל פלאים עת ביצע את קטע הסולו הוירטואוזי שלו על הבוזוקי, הכלי בו הוא משתמש לאורך כל הקריירה וניכר כי הוא בעל שליטה אבסולוטית על הכלי והקהל פשוט מתמוגג מזה. 

 גל שחיתות, זה לא חשוב, עשו את זה חוקי, בתל אביב כולם רזים, ולא נעים לגור בדירה של ההורים, טוב שיש פלאפל, אין אלוהים / עננים של גשם, רק שבועיים בשנה, ויש תשעה באב וחגים בהתחלה, ומסורת ואיראן בקידוש אני שם כיפה, ויתגדל ויתקדש שמי רבא

לאחר מספר שירים ישעיהו עושה הפסקה קלה, הוא משתף שהוא לא תיכנן זאת, אך מסביר ששנה וחצי הוא לא הופיע ומה לעשות הוא טיפה התעייף, הקהל מגיב בחיוך ואמפתיה ומעניק לו כמה רגעים של חסד לפני שהוא חוזר לעניינים ומבצע שירים מהאלבומים האחרונים. ביניהם "כביש הערבה" שמשלב קצת אמירה פוליטית וביקורת על הפוליטיקאים ועל מנהיג הממשלה, וכן על הסיטואציה האקטואלית בה אנו מגיעים למלחה בקיץ כל מספר שנים. זאת, לצד תיאור מסע בדרכים וחלומות על חופש ורגעים רומנטיים.

שר התחבורה אשם, או שר הכלכלה, שר התקשורת הוא ראש הממשלה, האישה כבר השתגעה, בקיץ מלחמה

ישעיהו מבצע גם את השיר הנפלא "נטלי" מתוך אלבומו החדש. שיר קינה מרגש על אהבה נכזבת, על געגועים ופרידה מאישה אהובה. ישעיהו שר בעדינות מופלאה ומעביר בטקסט ובקולו הרך את התחושות הלא פשוטות של שברון הלב.

בושם מי ורדים הפנים שלך, מתמלאת דמעות לציור שלך, החדר ריק הכל צועק אני לבד, נטלי

לאחר מכן הקהל משתלהב מביצוע שירים פופולאריים של שהושמעו רבות בתחנות הרדיו, כגון "זמן פריז" ו"שיר של קיץ". נראה כי מילות השיר המעולה "זמן פריז" שיצא לפני מספר שנים מתאים בצורה מקריפה משהו לשנה החולפת בה המדינה הייתה מוכת קורונה ועברה מלחמה, תקופה בה טיסה לחו"ל הייתה בעייתית או לא אפשרית. 

חוזרים להדרן עם גרסאות כיסוי ועיבודים מחודשים מעולים

מגיעים לסיום ההופעה וישעיהו כמובן חוזר בהדרן לדרישת הקהל שמחא כפיים ללא הרף. בהדרן הוא מבצע סולו את השירים "פחות עצוב בשמש" (שירו של שארל אזנבור הזמר והמלחין הצרפתי המנוח), את השיר השמח "בוקר טוב" שהוא תרגום ישראלי נוסף לשיר יווני במקור (אותו הוא מבצע באלבום "מנואלה" יחד עם דניאלה ספקטור) ואת העיבוד המחודש והמודרני ל"שיר העמק (באה מנוחה ליגע)". ביצוע פשוט מהפנט לשיר הישן שנכתב על ידי נתן אלתרמן, ארץ ישראל הישנה והטובה בגרסה מודרנית, קצבית ומרגשת. ניכר כי ישעיהו מתחבר היטב למילות השיר שכולו עוסק באהבת הארץ.

סוגרים את המופע עם "יום אחד" האוטופי

ישעיהו חותם את ההופעה (יחד עם הצוות המוזיקלי שחוזר ומצטרף אליו לבמה) בשיר המתאים ביותר לסיום – "יום אחד", שיר כ"כ אקטואלי לימים אלה, שיר עם המון אופטימיות, שמתאר חלומות על חיים יפים, הרמוניים ושאיפה לדו קיום. ישעיהו אף סיפר בעבר כי בשיר זה הוא לקח השראה מפתיח האנימציה בתכנית הילדים "נילס הולגרסון" בו נילס עולה מעל האווזה ועף אל על לשמיים, חופשי. הקהל מלווה בשירה את ישעיהו ויוצא מסופק מאוד מאחד המופעים המוצלחים ביותר בסצנת האינדי ובמוזיקה הישראלית העכשווית בכלל.

בכאן שודר סרט תיעודי שהופק ע"י רועי ריק ותומר ישעיהו אשר מספר את תהליך יצירת האלבום "אגם הלימון", כולל היכרות מקרוב עם צוות הנגנים המוכשר. צפו בסרט המלא:

להאזנה מלאה לאלבום "אגם הלימון":

סיקור הופעות

עקבו אחרינו בפייסבוק 

0
Would love your thoughts, please comment.x
X